2015. január 17., szombat

Színes lánc - és visszatér az életkedved - készítési útmutató

Olyan csúnya ködös az idő, hogy szükség van egy kis vidámságra! Egy ilyen ékszer pont megfelel erre a célra. Bárki könnyen elkészítheti, kezdőknek is melegen ajánlom! Mesésen tud kinézni kötött pulcsikon, de változatosan viselhető nyáron is. (Ezt egy következő alkalommal illusztrálom majd.)

Az ékszer anyaga festett fagyöngy és kagylógomb. Ezeket viaszolt szálra fűztem fel.




Előkészület

1. Több forrásból szereztem be a fagyöngyöket, és volt már velük korábban rossz tapasztalatom - a nedvességtől megfoghatják az ember bőrét...  Ezért alapos voltam az ékszer készítésekor. A fagyöngyöket picit benedvesítettem, papírtörlőre helyeztem, és hagytam őket megszáradni. Amelyik körül elszíneződött a papírtörlő, azt újságpapírra tettem, akrillakkal lefújtam, hagytam megszáradni. Majd megfordítottam a gyöngyöt, és az alját is lefújtam.


 2. A fagyöngyök belsejében sokszor marad szálka vagy festék, ami akadályozza a felfűzést. Én ilyenkor egy kerek tűreszelővel ki szoktam tisztítani a lukat.

Így, - hogy nagyon tudományos legyek - nem akasztja meg meg a "flow" élményt a bosszankodás :-) Tényleg így van, no.

Ezután kezdődhetett a tulajdonképpeni ékszerkészítés.








A lánc elkészítése

3. Három viaszolt lenszálat vágtam, - egy lime színűt, egy türkizt, és egy tengerzöldet, - egyenként 1,7 méter hosszúakat. (Szükség lesz erre a hosszra, mert a sok csomózás rengeteget felvesz.)

4. Elrendezgettem a legnagyobb fagyöngyöket (a narancssárga és zöld hosszúkásakat) az asztalomon úgy, ahogy szerettem volna látni majd a láncon. Közéjük rakosgattam a közepes méretű gyöngyöket és a gombokat. A kicsi gyöngyök egyelőre egy kupacban maradtak. (A lánc 80 cm hosszú a két oldal találkozásáig, és 10 apró gyöngyös szakaszból áll körben, vagyis kb. 8 cm-t hagytam egyik hosszú gyöngy elejétől a másikig.) A képen a zsinóron kívül a nagyobbacska gyöngyök (ezekben mindhárom szál együtt fut majd), belül a közepesek (ezek egy-egy szálra kerülnek), balra fent pedig az aprók (ezeket ízlés szerint ide-oda fűzöm majd. A kép bal szélén pedig azokat válogattam ki, amelyeket a lánc elejére, szeretnék majd a csüngőkre.

5. A láncot a közepén kezdtem fűzni, onnan vettem fel a hosszú zöld gyöngyöt. Ezt felfűztem a három összefogott szál közepére, és a gyöngy mindkét oldalára csomót készítettem, ezzel rögzítve a lánc közepére a gyöngyöt.

A gyöngy egyik oldalán mindhárom szálra felfűztem a kirakosgatott közepes gyöngyökből az asztalon következőket, és az apróbbak közül is elhelyeztem párat közbe-közbe. Majd kissé eltérő szakaszokat csupaszon hagyva a szálakra egy-egy csomóval rögzítettem a felfűzött közepes és kicsi gyöngyöket. Egy nagyobb hosszúkás következett, ezen ismét átvezettem mind a három szálat. Ennek már csak az aljára került csomó, hiszen viselés közben felfelé nem tud elcsúszni. (A képen hosszúkás helyett nagy zöld golyóba fűztem a három szálat.)


6. Megfűztem mind a 10 szakaszt, majd az eleje közepére szánt hosszúkás zöld gyöngyön azonos irányból átfűztem mind a hat szálat. Alul megcsomóztam.

7. A hat szálat eltérő hosszra hagyva mind a hat végét más-más gyöngyökkel díszítettem. Ezeket is csomóval rögzítettem alul, majd levágtam a felesleges szálszakaszokat.

Íme a kész nyaklánc:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése